Polarisation Widens in European Shopping Centre Market

Посилення поляризації на європейських ринках торговельних центрів

Очікується поступова переорієнтація другорядних торговельних центрів на офісні та житлові. У 2018 році в Європі введено в експлуатацію 2,6 млн кв. м торгових центрів, що є найнижчим показником за попередні 24 роки. Загальний обсяг ринку ТРЦ у Європі складає 168,1 млн кв. м. Обсяг введення в експлуатацію нових торговельних центрів у Західній Європі знизився на 23%, а у Центральній Європі – на 31% у річному обчисленні.


За даними міжнародної консалтингової компанії Cushman & Wakefield, по мірі того, як ринки торговельних центрів досягають зрілості у більшості європейських держав, буде збільшуватися розрив між успішними якісними об’єктами та другорядними локаціями, яким необхідно змінюватися та розвиватися задля того, щоб утриматися на плаву.

Щорічний звіт компанії «Девелопмент торговельних центрів в Європі» (European Shopping Centre: The Development Story) показує, що у 2018 році нова пропозиція у сегменті торговельних центрів склала близько 2,6 млн кв. м, що на 28% менше, ніж у 2017 році. Обсяг нової пропозиції у 2018 році став найменшим за 24 роки. Його можна порівняти з показниками початку 1990-х років, коли були відкриті перші традиційні торговельні центри в Центральній і Східній Європі.

Однак, незважаючи на сповільнення темпів девелопменту протягом останніх п’яти років, загальний обсяг ринку у Європі зростає і наразі складає 168,1 млн кв. м, що посилює конкуренцію між торговельними центрами. Щоб утримати свої ринкові позиції, девелопери скеровують зусилля на проекти з редевелопменту та реконструкції для створення сучасних, естетично привабливих торговельно-розважальних центрів.

 

Топ-10 країн за обсягом нової пропозиції торговельних площ у 2018 році (Джерело: Cushman & Wakefield)

Top ten countries for new shopping centre space in 2018 (Source: Cushman & Wakefield Research)

 

Автор звіту Сільвія Джодловскі, старший аналітик у компанії Cushman & Wakefield, сказала: «Можливості для девелопменту нових торговельних центрів розглядаються переважно у двох напрямках. Це домінантні інноваційні ТРЦ із сильною розважальною складовою, які прийшли на зміну застарілим непривабливим об’єктам, та невеликі «магазини біля дому», для яких відстань, наявність продуктового супермаркету та правильний набір орендарів є ключовими факторами успіху».

 

Західна Європа

Занепокоєння через швидкий розвиток електронної комерції та зростання популярності торговельних коридорів загальмували девелопмент нових торговельних центрів у Західній Європі. Тим не менш, вже четвертий рік поспіль найактивнішою країною з точки зору введення нових торговельних площ стає Франція - 237 тис. кв. м.

У Великобританії надлишок пропозиції, спричинений онлайн-торгівлею, також не стримує девелопмент нових торговельних центрів. Девелопери зосередили свою увагу на керуванні потоками відвідувачів, створенні унікального та інтерактивного досвіду покупок через розширення розважальної складової, а також на багатофункціональності об’єктів. Велика Британія посіла третє місце в Західній Європі за обсягом девелопменту ТРЦ у 2018 році - 147 тис. кв. м нової пропозиції, 74% з яких припали на два об’єкти. Це на 8% більше, ніж у 2017 році.

У Фінляндії розвиток торговельних центрів підтримується сильною міською міграцією; 80% торгової площі розташовано в трьох найбільших регіонах: Гельсінкі, Тампере і Турку. Іспанія залишилася лідером із девелопменту торговельних центрів у Південній Європі.

У 2019 та 2020 роках нова пропозиція у сегменті торговельних центрів у Західній Європі очікується на рівні 2,1 млн кв. м.

 

Топ-5 міст Західної Європи за об’ємом нової пропозиції, запланованої на 2019-2020 рр. (Джерело: Cushman & Wakefield)

Report author Silvia Jodlowski, Senior Research Analyst at Cushman & Wakefield, said: “Opportunities for new shopping centre development are seen mainly in two types of schemes. Dominant innovative schemes with a strong leisure element, in place of aging unattractive schemes, or smaller convenience/community retail schemes, where distance to the store, the presence of a food operator and appropriate tenant mix are crucial factors for a scheme’s success.”  Western Europe Growing concern around the rise of e-commerce and strong growth in high street retail dampened new shopping centre development across Western Europe. France, for the fourth year, was the most active country in terms of floorspace added, with 237,000 sq m of new space to the market.   In the UK, although the ongoing shift to online has resulted in store closures, oversupply is not holding back shopping centre development. Rather than discouraging further development, it has merely focused developers’ interest in driving footfall as they strive to create unique and interactive shopping experiences via leisure extensions and mixed use developments. The UK was the third most active development market in Western Europe in 2018, with 147,000 sq m of new space delivered, of which 74% was contained in two developments. This represented an 8% rise on 2017.     In Finland, strong urban migration is supporting shopping centre development where 80% of total built space was located in the three largest regions: Helsinki, Tampere and Turku. While in Southern Europe, Spain retained its top position for shopping centre development.  Across 2019 and 2020, 2.1 million sq m of new shopping centre space is expected in Western Europe.  Top five Western European cities for development pipeline 2019-2020 (Source: Cushman & Wakefield Research)

 

Центрально-Східна Європа

Туреччина була найактивнішою країною в Центральній і Східній Європі, ввівши 525 000 кв. м нових площ у 2018 році. Порівняно з 2017 роком, обсяг нової пропозиції скоротився майже на 50%, оскільки девелопери зосередилися на менших об’єктах та реновації / оптимізації існуючих центрів. У Росії, що стала другою за активністю девелоперів в регіоні, обсяг завершених робіт досяг 436 тис. кв. м. Хоча це найнижчий показник за 15 років, очікується його збільшення у 2019-2020 роках, оскільки на стадії будівництва знаходяться об’єкти загальною площею 1,8 млн. кв. м.

Позитивна економічна ситуація в Польщі забезпечила надійну платформу для розвитку роздрібної торгівлі. У 2018 році ринок збільшився на 300 тис. кв. м. нових торгових приміщень, що є третім найвищим показником у Європі. Так само, як і в Західній Європі, розвиток електронної комерції призвів до посилення конкуренції, що змушує орендодавців зосередитися на модернізації ТРЦ.

В інших країнах Центральної Європи ситуація була стабільною. У Болгарії, Чехії, Словаччині та Угорщині ринки наближаються до зрілості. Потенційно нові можливості полягають у девелопменті багатофункціональних об’єктів, розташуванні в житлових районах та поблизу важливих вузлів громадського транспорту.

У 2019 і 2020 роках у Центральній та Східній Європі очікується збільшення обсягу площ торговельних центрів на 4,4 млн кв. м.

 

Топ-5 міст Центрально-Східної Європи за об’ємом нової пропозиції, запланованої на 2019-2020 рр. (Джерело: Cushman & Wakefield)

Central & Eastern Europe Turkey was the most active country in Central & Eastern Europe, delivering 525,000 sq m of new space. The amount of new supply was down almost 50% on 2017, as developers begin the transition towards smaller schemes and focus on the renovation/optimization of existing centres. In Russia, the second most active European market for development activity in 2018, the volume of completions reached 436,000 sq m. While this is the lowest figure in 15 years, there is expected to be an increase in 2019/20, with 1.8 million sq m currently under construction.  The positive economic backdrop in Poland has provided a solid platform for retail development. In 2018, approximately 300,000 sq m of new space was added to the market, the third highest figure in Europe. As is the case in Western Europe, the growth of e-commerce means competition is strengthening, forcing landlords to focus on making their schemes more attractive to visitors.  Elsewhere in Central Europe, development has been stable. In Bulgaria, the Czech Republic, Slovakia and Hungary, markets are approaching maturity. Potential new opportunities lie within mixed-use schemes, downtown areas and hubs of public transport sites. In 2019 and 2020, 4.4. million sq m of new shopping centre space is expected in Central & Eastern Europe.  Top five Central & Eastern European cities for development pipeline 2019-2020 (Source: Cushman & Wakefield Research)

 

Сільвія Джодловскі додала: «Орендодавці та інвестори повинні пристосуватися до поляризації ринку торговельних центрів. Ми не очікуємо подальшого великомасштабного девелопменту ТРЦ у традиційному розумінні. Замість цього відбуватиметься поступове зростання кількості проектів реконструкції для задоволення зростаючого попиту на гнучкий простір.

Багатофункціональні об’єкти швидко набувають популярності, оскільки інвестори усвідомлюють справжній потенціал, яким вони володіють. Як ми бачимо в деяких частинах Європи, де Франція є яскравим прикладом, девелопери торговельних центрів намагаються диверсифікуватися за допомогою нових форматів, таких як рітейл-парки та гібридні формати, що включають в себе офіси, готелі та житлові приміщення».

Схожі новини

Mobelix
Торгова нерухомість

Ринок девелопменту рітейл-парків у Європі

У 2016 році площа рітейл-парків збільшилася на 50% у порівнянні з показником 2015 року.

В Одессе в ТЦ «Kadorr» открылся новый «Паспортный сервис»
Торгова нерухомість

В Одесі в ТЦ «Kadorr» відкрився новий «Паспортний сервіс»

29 вересня в Одесі відкрився новий «Паспортний сервіс».

Ave Plaza в Харькове продолжает расширять категорию детских товаров
Торгова нерухомість

Ave Plaza в Харкові продовжує розширювати категорію дитячих товарів

7 грудня у харківському ТОЦ Ave Plaza (вул. Сумська, 10) відкрився мультибрендовий магазин дитячого одягу та взуття Birba Club.